Vi har många gånger fått frågan om vilket sätt man ska välja. Ska vi anställa en ny löneadministratör när vår nuvarande slutar eller ska kan vi lägga ut den tjänsten externt?
Svaret på frågan är inte så enkelt. Ni är kanske vana vid en anställd som sköter det hela på ett föredömligt sätt. En person som kan allas namn, anställnings-nummer, hur många barn varje anställd har och hur gamla de är.
Den här personen ska ni i så fall hålla hårt i för det ser inte ut att komma ut några fler sådana från våra skolor.
Kvalificerade löneadministratörer är väldigt få och det är många som slåss om dem,
Jag ska inte ljuga – en löneadministratör som har tiden att jobba med era löner "on prem" kommer alltid vinna över en inhyrd lösning eller ett outsourcat alternativ.
Frågan är bara om det är ekonomiskt försvarbart och om ni med bara en person har en tillräckligt säker lösning?
Skulle vår ordinarie lönekonsult vara frånvarande finns det backup med annan personal hos oss. Varje kunds lönerutiner är av det skälet väl dokumenterade och det mesta kan flyta på som vanligt även vid t ex sjukdom.
I vår outsourcing-tjänst "Löneadministration" erbjuder vi en konstnadseffektiv och skalbar tjänst med ett innehåll vi tillsammans kommer överens om. Det är alltid viktigt för oss att ni känner er nöjda med upplägget vi avtalar.
Vanligtvis bestäms en deadline då underlag ska vara attesterade och klara och sedan påbörjas lönearbetet hos oss.
Vill ni slippa ha ansvar för egna datasystem kör vi lönen hos oss och ger era medarbetare, chefer och administratörer tillgång till anställdas uppgifter och olika former av tid- och reserapporteringsverktyg.
Finns det tekniska förutsättningar kan vi också utföra arbetet i ert lönesytem.
Vi arbetar i en modern miljö och där det inte är juridiskt omöjligt, används cloud-lösningar till 100%.
I nuläget arbetar vi med Hogias och Vismas (Agda PS) systemstöd men inför varje nytt uppdrag, diskuteras alltid valet av system och man har som kund stor möjlighet att påverka.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna